onsdag 5. november 2008

Hurra!

I dag er en gledens dag både for hele verden. Eg snakker ikkje om bare om presidentvalget i USA, selvom dette også kommer til å skrive seg inn i historiebøkene. Gratulerer Obama! Kondolerer Wiggum...

Det eg egentlig er begestret for idag er at CNN har tatt i bruk fremtidens teknologi (ihvertfall begynnelsen på en), ved å fremsyne en av sine reportere ved hjelp av et hologram. Dette er første gang slik teknologi blir brukt på TV (Live TV vel å merke). De fleste kjenner igjen teknologien fra Star Wars, hvor slike konferanser er normalt. Når CNN endelig har skjønt det, så får vi bare håpe på at flere kan tenke litt nerdete. Denne teknologien har vært tilgjengelig siden 2003, og alt man trenger er et par webkameraer, en papp plate og en PC. Sjekk ut denne linken om du vil ha mer info om Augmented Reality.

Her kan du se en video med CNN sin teknologi. 35 kameraer ble brukt for å skape realisme til hologramet.



Det er også 403 år siden Guy Fawkes prøvde å sprenge det engelske parlamentet.

2 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Remember, remember, the 5th of November,
the gunpowder treason and plot;
I know of no reason why the gunpowder treason
should ever be forgot.


Hologramsending er da virkelig på tide. Når Star Wars-filmene lagde dette på 70-tallet er det egentlig utrolig at dette ikke har blitt gjort i stor skala før.

Jon sa...

Jeg så det live jeg også, jeg tenkte inni meg "Please si noe sånnt som: Help me Obi-Wan, you're our only hope".